loading...
جازموریان
کاینوکس بازدید : 617 سه شنبه 11 شهریور 1393 نظرات (0)

 

  اینجانب صابر میرکی از عشایر و دامدار ساکن تمگران که در سن شش و یا هفت سالگی به مکتب رفته و در آن زمان مدرسه ای وجود نداشت و مردم هم در یکجا سکونت نداشتند بلکه هر جا چرا و یا علوفه ای بود مردم به آنجا مهاجرت می کردند و برای نگهداری دام کوشش داشتند و در محلی که چرا بود بیش از 15 روز باقی نمی ماندند.

و درس خواندن بسیار مشکل بود .من هم عموی پیری به نام مشهدی حسین میرکی داشتم که 5 یا 6 نفر را جمع میکرد و درس قرآن میداد.من هم الفبای زبان قرآن را با چند سوره ی کوچک از وی آموختم.

پس از آن مرحوم پدرم که از نظر سواد و املا مانند میرزا محمد دوراندیش منوجانی بود خط و املا به من آموخت. پس از آن من هم که چشم هایم به نور قرآن روشن گردید این گوهر گرانبها را ترک نکرده برای فراگیری علوم به آن دل دادم.

و کتابهی دینی و مذهبی مانند خلاصه ی مطالبی از دین اسلام خواندم و در آن کتاب حدیثی زیبا از حضرت علی(ع) خواندم که کمیل بن زیاد از حضرت سوال کرد علم فضیلت تر است یا مال؟ حضرت در جواب فرمود یا کمیل العلم خیرٌ من المال.

العلمٌ یحرسک و انت حرس المال.

ترجمه:یا کمیل علم از مال بهتر است برای اینکه علم صاحب خود را نگهداری میکند مال صاحب باید او را نگهداری کند چون دیدم حضرت علی علم را دوست دارد دنبال علم رفتم و از مال گذشتم.

و تاکنون چیزی هم یاد نگرفته ام بلکه دنبال رو آن حدیث هستم.حضرت رسول اکرم فرمود خیرالدنیا والاخرت مع العلم. خیر دنیا وآخرت با علم است.

 

شاعران درباره علم چنین گفته اند

از علم شناس آدمی را    گر علم ندارد آدمی نیست

هر کس که به علم آدم آمد     داند به حقیقت آدمی چیست.

از علم شریفتر مدان یا هیچ هنر.     بر ادم بی علم شرف دارد خر

از دایره علم منه پای بدر.      فرزند هنر باش نه فرزند پدر

قال ائمه علیه السلام اگر علم نبود انسان مثل حیوان می شد.

برای فراگیری علم پیغمبر فرمود علم نمیخواهد زیاد درس بخوانید بلکه آن نوری از طرف خداوند است که در دل هر کس بخواهد میاندازد.

پس من هم تاکنون چیزی یاد نگرفته ام و دنبال علم هستم و هیچ روزی را بدون مطالعه نمیگذرانم و دانش هم ندارم.

تا بدانجا رسد دانش من    که بدانم همی که نادانم

رسول خدا فرمودند روزی که در گهواره رفتید تا روزی که در قبر بروید در طلب علم باشید.

بیش از این مزاحم نمی شوم شما را به خدای بزرگ میسپارم امیدوارم که خداوند متعال به همه ی جویندگان و طالبان'علم عنایت فرماید و همگی بندگان را مورد عفو و بخشش قرار دهد. آمین یا رب العالمین.

صابر میرکی

92/4/7

ناگفته نماند ایشان به جز زبان فارسی به زبان انگلیسی و عربی مسلط هستند 

 

دانلود شعری از زبان صابر میرکی در مورد علم

 

برای دانلود کلیک کنید

 شعر اقتصاد(جدید

 

یک حکایت انویسم مختصر ای یاوران
قصه بدبختی و گرونی در جهان
وضع دنیا ادیدی هر جا گشته خراب
هچ کسی ناکن دگه کار ثواب
قلعه گنج و تا منوجان رودبار
مردمون هستن کشاورز دامدار
آدمی چند فقیر و مومن دوستدار
آ رسول و اهلبتی هشت و چهار
کارشون اصلا نداره فایده
نه کشاورزی نه دامداری نه رمه
کیسه ی کودی جهاد بوده سی هزار
آ کرایه ی تراکتورو بذر هم در کنار
آ حقوق عمله و کامبا  و درو
ای کجا بیارن پا بهرن جلو
دست خالی هم نداره قدرتی
تا کشاورزی بکن با عزتی
گر جهاد یاری نکن ای ناتوان
یه فقیر مردم و کشاورز زمان
احتمال داره دو تا سه سال دگه
یه خطر پیش بیا ای مردم همه
یک موتور روشن نابو یه سرزمین
خشک ابو مگ وکشاورزی یقین
یه کمی بشنو ز وضع اقتصاد
ناله ها دارن  پیرزالون ومردم زیاد
کیسه یارتی رسیده چل هزار
مردمان گشتن به بدبختی دچار
پول یارانه نارسه به هیچ چیز
قیمت یه کیسه یارتین ای عزیز
آ برنج و گوشت روگن هم کجا
آ لباس و قند و چایی ای برا
یه رییس جمهور روحانی جدید
دادهی بر ملت ایران نوید
یه گرونی دور اکن یه دغدغه
تا ببو ارزون هر چیزی دگه
وعده ی سید بوده تا سه ماه
منتظر مردم نشته و اکن نگاه

 

 

 

 

شعر تریاک از صابر میرکی.این شعر بسیار آموزنده است.

 

 

    1. منم تریاک یک ماری گزنده          بود در سینه ام سمی کشنده
    2. هر آنکس بو کند معتاد گردد        به پیش جملگی هم خوار گردد
    3. شود اندر زمانه سست اندام      تمام گفته هایش می شد خام
    4. برم از سر همی هوشش تمامی   کنم در گردنش بند غلامی
    5. گهی نایاب گردم گاه پیدا           گه دادند دوستانم جمله غوغا
    6. گهی در شهر باشم گه بیابان     گهی با پیرمرد گه با جوانان
    7. گهی با کودکان گه با زنانم        به پیش طالبان شیرین زبانم
    8. نصیحت بشنوید ای دوستانم    یقین می دان که من از دشمنانم
    9. بسی ثروت بسی باغ وبسی پول    گرفتم از جوانان با یکی گول
    10. بسی سرها که من بر دار کردم    بسی تجارها را خوار کردم
    11. جوانان را بسی کردم ناکام        بگردند گرد من از صبح تا شام
    12. ندارند با خدا راز و نیازی          ندارند غسل و نه خوانند نمازی
    13. عروسی جوانان گشت تعطیل   مثال پشه کردم گر بدند پیل
    14. بجای نو عروس رفتم در آغوش    ربودم از سر این دوستان هوش
    15. اگر داری خرد بنما رهایم        مده دیگر تو پولی در بهایم
    16. که دادم خانه ات اکنون به دوشت    بکن این پند من دائم به گوشت
    17. مخور دیگر تو این زهر هلاهل      مشو از کار خود دیگر تو غافل
    18. به فکر آخرت باش و حسابت      ببین چه ثبت کردی در کتابت
    19. اگر خواهی دگر از من رهایی     بزن در روز وشب طبل جدایی
    20. ز قید و بند من آزاد گردی         گه بی من در جهان تو شاد گردی 

 

 

شعر صاحب الزمان به زبان محلی

 

السلام ای مهدی صاحب زمان مولای ما     السلام ای یاور مستضعفان 

 

یوسف زهرا بیا

بیچه روتهی تو پرده ای عزیز فاطمه       عاشقون مشتاق دیدارت

یوسف زهرا بیا

پرده دور کَن ای روی ماهِت ای امام          شاد کن یِه دوستانِت

یوسف زهرا بیا 

گشته دنیا حالا پر ای جور و ستم    ما ندارین یاری غیرِت 

یوسف زهرا بیا 

هیچ دینی ما نموندیسته ای اهل کتاب        کُل شون هستن حیوان

یوسف زهرا بیا 

آ مسیحی و کلیمی و یهودی و دغا        سوهشونه قران جدت

یوسف زهرا بیا 

می گساری و قمار روز و شو کارشان    اکنن بر مسلمین همیشه ستم

یوسف زهرا بیا 

ساختهی آمریکا و همرنگی بمب اتم    تو نابود کن یه اسلحه

یوسف زهرا بیا 

بر کمربند ذوالفقار تو فاسقون نابد کَن     خشک کَن ریشه ظلم وستم

یوسف زهرا بیا 

یه حکایت دل تمام دوستانت سوهتهی     ما همه هستین عزادار 

یوسف زهرا بیا 

مادرت زهرا به دست دشمنان بوده شهید    آن لعینان اصحاب

یوسف زهرا بیا 

یه جهان پر کَن تو ای عدل وداد           جان ببو به قربانت

یوسف زهرا بیا 

ما همه موریکین تو سلیمان پادشاه     ای راه لطف نگاه کن به مور

یوسف زهرا بیا 

شیعیان در هر کجا هستِن منتظر       میرکی در روستای تمگران

یوسف زهرا بیا     

 

 

 

منبع: بزرگترین سایت تمگران http://tomgaran.vcp.ir

http://www.myzehkaloot.ir

مطالب مرتبط
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
به جازموریان خوش آمدید(jazmooryan.ir)
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • پیوندهای روزانه
    آمار سایت
  • کل مطالب : 181
  • کل نظرات : 83
  • افراد آنلاین : 5
  • تعداد اعضا : 9
  • آی پی امروز : 52
  • آی پی دیروز : 51
  • بازدید امروز : 146
  • باردید دیروز : 107
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2,056
  • بازدید ماه : 3,063
  • بازدید سال : 14,510
  • بازدید کلی : 179,407
  • کدهای اختصاصی